Var har du din MAMMA och PAPPA?
Sitter och väntar på lektion och tänkte att jag då kunde skriva några rader till!
Det som jag tänkt skriva om länge, men aldrig kommit till skott med inträffade under priden och det är verkligen värt ett eget inlägg.
Vi är i vårt samhälle fast i normer och principer gällande hur allting ska vara. Det är dock inte alltid vi ser att vi är så styrda av dessa normer, men under pride märker nog många att de möter på patrull med sig själva.
När jag är var inne i pridepark så hör och ser man en massa, men det som blev mitt starkaste minne under prideveckan var en liten kille som på kvällen gick runt i parken helt själv. Han är uppskattningsvis fem år och det kommer två uniformerade poliser gående i parken och de stannar självfallet till och frågar killen var han har sin mamma och pappa. Pojken tittar storögt på polismannen och svarar som om det vore det självklaraste i värden att han minsan har två mammor, fattade inte polisen det?
Polismannen såg lite generad ut och fick omformulera sin fråga varpå killen svara att de sitter och dricker öl och så peka han mot ett bord inte så långt därifrån. Polismanen pratade en liten stund med killen och när han var på väg att avsluta samtalet för att gå vidare. Frågade pojken väldigt sturskt "Var har du din MAMMA och PAPPA då?".
Jag log med hela ansiktet när jag hörde konversationen och sen den slutklämmen där killen kastar tillbaka den förutfattade meningen till polismannen.
Detta är något som skulle kunna hända mig också för vi är alla så fast i de normer som finns i samhället. Jag gör vad jag kan för att inte ställa en sådan fråga utan det är bättre att fråga om föräldrarna så är det upp till barnet att avgöra vad jag får för svar. Detsamma gäller den ständiga frågan vad min flickvän heter och man får svara att min pojkvän heter David. Det är sådant som jag hoppas kommer ändra sig i samhället, men det är en lång bit kvar.
Nä nu kan jag inte svamla på för nu börjar lektionen!




Det där värmde. Vackert!
Comment by Catharina Ullström — September 2, 2008 @ 9:38
Var inte så känslig.
Om nu 95 % av befolkningen är heterosexuell så får du kanske
inse att den s.k kärnfamiljen
är vanligast och inte bli röd i
ansiktet så fort nån inte är PK.
Comment by Fredrik — September 2, 2008 @ 20:15
Håller med Catharina och tycker att Fredriks kommentar - förutom då att det förmodligen bara är en liten procent som är ensidigt hetero och en stor porcent litet mixed och i vart 10 procent homo - var okänslig . Det handlar faktisk inte om PK utan att inte såra sina medmänniskor. Jag förmodar att Fredrik inte utgår från att kvinnor inte klarar att tänka klart bara därför att det varit fördomarna i det patriarkala samhället eller att färgade har mindre hjärna. Jag vet inte hur många gånger jag varit i liknande situationer och sedan lämnats att ta hand om de som blivit groggy av svaret precis som den lille grabben ovan.
Comment by Bo Widegren — September 2, 2008 @ 21:29
Jag har ingen baktanke eller ambition att såra blogginnehavaren men tycker vi snart måste ta så mycket hänsyn till allt och alla att det blir för mycket. Jag kan hålla med om att på Pride så skulle man kanske ha varit
lite mer öppen för besökarnas vokabulär men ute i samhället så kan man kanske inse att alla är inte och tänker inte som just JAG.
Vad avser hur många % som har en viss läggning så ligger jag närmare sanningen än vad Bo W gör. Garanterat.
Om det nu här och nu har nån betydelse.
Ps. Jag hittade denna blogg via s-bloggar. Ds.
Comment by Fredrik — September 2, 2008 @ 22:53
Fredrik, om det nu är så att “95%” av befolkningen är heterosexuell och att det därför är ok att ta för givet att 100% är det, så är det ju rimligtvis dubbelfel att ställa heterofrågor på just Pride där andelen hetrosexuella i förhållande till övriga i princip är omvänd. Då handlar det ju inte om vad som är PK utan om statistik, och statistiken måste man ju följa även om det kränker människor, eller?
Comment by Anna Ardin — September 3, 2008 @ 13:55
Anna: Visst. Jag skrev väl ungefär det. Men nu är det ju så att jag vet av de HBT-personer jag känner till att alla inte tycker att det är så viktigt med retoriken. Vad man kallar, kallas etc. Det är ju ändå hard-core RFSL aktiva som brukar stå för retoriken.
Dom flesta andra bryr sig inte…
Comment by Fredrik — September 3, 2008 @ 15:41
Cattis: Ja, visst var det och jag var varm inombords den kvällen av denna lilla pojkes självklara värdsuppfattning! Det som var så skönt var att han inte såg något konstigt med att ha två mammor. Det är vi (Samhället) som präglar våra barn och det är vi som lägger grunden för deras tankar och idéer om vad som är normalt.
Bo: Jag håller med dig Bo om att det handlar om respekt gentemot andra människor. Det handlar inte om att vara PK! Det handlar om att sakteligen bryta de normer som finns i samhället och det måste vi alla göra gemensamt!
Fredrik: Jag tog inte illa vid mig, det är bra att lyfta en diskussion. Jag tror dock att ditt resonemang är fel. I USA sa man för många år sedan att det var jobbigt att ta hänsyn till de svarta och deras rättigheter, i Sverige sa man att kvinnor inte ansågs kunna rösta i val. Detta har man kunna ändra på och de ses inte som andra klassens medborgare längre. Det borde inte homosexuella göra heller!
Jag vet också homosexuella som tar illa vid sig över att ständigt få frågan om de har skaffat kille eller tjej och när den ställs om och om igen.
Anna: Välkommen till bloggen!
Jag håller med dig och det vore skoj att faktiskt börja fråga en kille man träffar ute vad hans pojkvänn heter. Det enda som är problemet är att man nog ganska snart skulle åka på en snyting, inte sant?
Skoj att det börjat kommenteras i bloggen! Fortsätt gärna med det!
//Emil
Comment by RedLime — September 3, 2008 @ 21:23
Bra & O Emil!
Jag tänker på att om vi bryter en norm så inför vi en annan och då kanske en
ny grupp känner sig missgynnade och så fortsätter det i evighet…
Jag hoppas för din del och alla dina vänner att ni får visa er kärlek öppet som alla vi andra heterosexuella på lika villkor och utan undantag. Jag är emot alla orättvisor oavsett om de drabbar mig själv eller andra. Men det innebär inte att jag inte tycker att allt kan diskuteras och tas upp på bordet. Men på många håll stöter man på patrull. Men det kan ju vara svårt att skilja tex en homofob som är ute för att jävlas mot en person som inte har andra intentioner än att vilja få svar på sina frågor. Jag tillhör den senare gruppen.
Comment by Fredrik — September 3, 2008 @ 22:06